Van eigen bodem – Voorjaar 2018

Met het voorjaarsprogramma  ‘Van Eigen Bodem’  op 14 en 15 april a.s. blijft het Nijmeegs Strijkersgilde dicht bij huis. Letterlijk, want bijna alle componisten op het programma, lieten hun voetstappen in de Waalstad achter. Onder leiding van dirigent Rolf Verbeek en m.m.v. solisten Lidia van der Vegt (hobo) en Frans van Geffen (fluit) horen we het historische, academische en eigentijdse karakter van Nijmegen in werken van componisten Jos Engelhard, H. Andriessen en – een nooit vertolkt stuk van – J.C. Boers. Daarnaast staan ook Mozart en Honegger op het programma.

J.C. BOERS: ‘De ziel der muzikale beweging in de Keizersstad’

Anno 1850 hadden we zo maar Johan Coenradus Boers tegen het lijf kunnen lopen op de nieuwe Oranjesingel. ‘De ziel der muzikale beweging in de Keizersstad’ werd hij genoemd door vriend en componist Willem Nicolaï. Boers componeerde o.a. de ouverture Noviomagum voor de ingebruikname van de spoorbrug over de Waal in 1878.

Musicoloog Pieter de Oude ging voor het Nijmeegs Strijkersgilde op zoek in de archieven van het Nederlands Muziek Instituut en vond het Andante voor altviool solo en strijkkwartet. Met witte handschoentjes diepte De Oude het werk na honderdvijftig jaar op en bewerkte een fragment. Boers heeft het werk nooit voltooid, u bent dus getuige van een historische wereldpremière!

ENGELHARD: Lentesymfonie op breukvlak van jazz en klassiek

Vandaag de dag komen we misschien componist Jos Engelhard tegen in de stad. Hij begon zijn loopbaan in de jazz en kwam, via de taal van de grote saxofonisten, terecht in de experimentele muziek op het breukvlak van jazz en klassiek. De stijl van Jos is vaak onverwacht, maar nooit onlogisch. Speciaal voor het Nijmeegs Strijkersgilde en  solisten Lydia van der Vegt (hobo) Frans van Geffen (fluit) schreef hij zijn Lentesymfonie. Alweer een wereldpremière dus!

Het heerlijke Concerto da Camera voor fluit, althobo en strijkorkest is een unicum; composities waarin hobo en fluit tegelijk als solo-instrument te horen zijn dun gezaaid. Arthur Honegger schreef het werk aan het einde van zijn carrière in 1948. Hij kreeg de opdracht van kunstmecenas Elisabeth Sprague Coolidge. De muziek is een genot om te spelen en een traktatie voor de luisteraar.

ANDRIESSEN: hoogleraar en invloedrijk in de muziekwereld

Hendrik Andriessen liet in de jaren 50 van de vorige eeuw zijn voetstappen achter op de – toen nog – Katholieke Universiteit. Hij was buitengewoon hoogleraar muziekwetenschap en een invloedrijke figuur in het Nederlandse muziekleven. Zijn variaties op een thema van Kuhnau (1935) is zonder meer zijn bekendste werk. Andriessen speelt op briljante wijze met het aanstekelijke thema.

Het strijkkwartet  ‘l’Indifferent’ is uit 1969, maar werd in 2002, na een frisse blik door Fred van der Heijden, opnieuw uitgegeven. De stijl van het werk is eenvoudig en vriendelijk, met een duidelijk en goed oor voor de strijkersklank.

MOZART: inspiratiebron van velen

Hoewel hij al op jeugdige leeftijd half Europa doorreisde was Mozart nooit in Nijmegen. Hij trad menigmaal op in Rotterdam en Den Haag, als wonderkind en jong componist. Het aardige van zijn Adagio en fuga in c klein is dat we er weinig van weten. Het stuk heeft een barokke kwaliteit, die aan de grote Italianen of Händel doet denken. Mozart had een zwak voor deze muziek. In 1788 – bij het schrijven van grote symfonieën – was hij bezig met een bewerking van een opera van Händel.

Adagio en fuga’ was voor hem wellicht een heerlijke vingeroefening in een verloren uurtje…

ROLF VERBEEK dirigent

Van Eigen Bodem staat onder leiding van de jonge dirigent Rolf Verbeek. Op zijn veertiende begon hij  met dirigeren aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Tijmen Botma. In 2015 rondde hij zijn master orkestdirectie af bij Arjan Tien. Ook volgde hij lessen bij onder andere Ivan Meylemans, Jac van Steen en Jurjen Hempel. Als dirigent is hij op regelmatige basis te gast bij Symfonie Orkest Nijmegen.