BREXIT? Strings remain attached!

Bij de twintigste-eeuwse muzikale “revival” van Britse muziek na Henry Purcell hebben componisten als Edward Elgar, Ralph Vaughan Williams, Benjamin Britten en William Walton bij uitstek een rol gespeeld in het ontwikkelen van vernieuwend strijkersrepertoire. Als zeevaarders aan beide kanten van de Noordzee, zijn de culturele en muzikale banden tussen het Verenigd Koninkrijk en de Nederlanden al hecht geweest sinds Purcell het orgel bespeelde bij de kroning van Willem/William en Mary. Meer recent zijn beide landen natuurlijke bondgenoten geweest in de uitbreidende Europese Unie, een partnerschap dat gemist zal worden, maar dat ongetwijfeld in andere vorm zal blijven voortbestaan na de Brexit.

William Walton – Two Pieces for strings from Henry V

Frank Bridge – Suite for Strings H93

Benjamin Britten – Serenade for tenor, horn and strings, opus 31

Roxanne Panufnik – Memories of my Father (2013) for string quartet

Edward Elgar – Introduction and Allegro for String Quartet and Strings, opus 47

Ralph Vaughan Williams – Concerto Grosso

Stef Collignon – dirigent

Stef Collignon kreeg zijn eerste pianolessen van zijn vader, maar startte op elfjarige leeftijd met viool. Slagwerk leerde hij spelen bij de plaatselijke drumband. Hij studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Leiden, en later orkestdirectie bij dirigent Jules van Hessen. Tijdens, en nog jaren na, zijn studie was hij de vaste dirigent van het Leiden English Choir and Chamber Orchestra. Het uit dat ensemble voortgekomen Incidental Choir & Chamber Orchestra (Thinc) dirigeert hij sinds de oprichting in 1991. Naast de succesvolle jaarlijkse Christmas Carol Concerts in de Nieuwe Kerk in Den Haag, leidde Stef Collignon met Thinc succesvolle uitvoeringen van Brahms’ Ein Deutsches Requiem, en een requiem ‘double bill’ bestaande uit het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart en dat van John Rutter.

Sinds 2015 is hij ook chef-dirigent van het Wagenings Symfonie Orkest en Het Andere Koor, stond hij als gastdirigent voor het Zeister Philharmonisch orkest, Het Orkest uit Amsterdam, kamerkoor Voix Jolies, en heeft hij in 2019 zijn debuut gemaakt bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. In 2018 was hij Music Director van de Nederlandse speelfilm “De dirigent”. In 2019 was hij dirigent in de productie Peter R. de Wolf (op basis van Peter en de Wolf van Prokofiev) met het Compagnietheater en een ensemble uit het Nederlands Kamerorkest. Van 2008 tot 2011 was Stef directeur van het Haagse Festival Classique, dat afgelopen zomer zijn 12de editie beleefde. Hij is nog altijd betrokken bij het festival vanuit zijn rol als directeur kunst & cultuur bij investeerder Amerborgh. Daarnaast is hij bestuurslid van o.a. De Nederlandse Vioolconcoursen, was hij lid van de Raad van Toezicht van de Stadsschouwburg en de Vereeniging Nijmegen en, tot 2016, juryvoorzitter van de Edison Klassiek.

Brompton Quartet (http://bromptonquartet.co.uk)

Maja Horvat – viool, Emily Turkanik – viool, Hannah Gardiner – altviool, Wallis Power – cello

Dit strijkkwartet is opgericht in september 2018 en bestaat uit musici uit het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Slovenië, die aan het Royal College en de Royal Academy of Music in London studeren. Ze hebben reedssamengewerkt met musici als Daniel Rowland (Brodsky Quartet), Mats Zitterqvist (Chamber Orchestra of Europe), Mark Messenger en het Harlem Quartet.

Alle leden zijn actieve orkestmusici en solisten, en hebben deelgenomen aan festivals als het St. Endellion festival, Uppingham Int, Music Festival Peterborough, en het Stift International Music Festival. Individuele leden van het kwartet wonnen prijzen als de eerste prijs op het 13th Concorso Internazionale per Giovani Strumentisti, derde prijs en de speciale Szymanowski prijs op de eerste International Karol Szymanowski Competition in Katowice, Polen, en de eerste prijs op de eerste International Tartini Competition, de Cambridge University Instrumental Award, en de Inaugural Peterhouse Camerata Musica chamber music prize. Als strijkkwartet wonnen ze de Saint Martin in the Fields Chamber Music Competition 2019.

William Knight – tenor (http://www.williamknight-tenor.com/)

William Knight begon zijn zangcarrière als koorknaap in St Paul’s Cathedral, London. Hij volgde een muziekopleiding aan de University of York, alwaar hij Tenor Choral Scholar bij de York Minster was. Hij woont tegenwoordig in Nederland en is werkzaam als solist en ensemblezanger.

Als solist heeft hij ruime ervaring met ensembles als Collegium Vocale Gent onder Philippe Herreweghe (Monteverdi’s Vespers – Europees/Russische tour en CD opname), Amsterdam Baroque onder Ton Koopman (Bach Cantates), Het Nederlands Kamerkoor onder Richard Egarr (Händels Israel in Egypte), het Brabant Koor (Carl Orffs Carmina Burana), Gli Angeli onder Stephan Macleod (Josquins Missa malheur me bat), Capilla Cayrasco onder Eligio Luis Quinteiro (CD – Sacred Music by Ockeghem & Josquin), en het Nieuw Bach Ensemble onder Krijn Koetsveld (Evangelist en arias in Bachs Johannes Passion).

Naast zijn werk als solist heeft hij gewerkt bij de beste ensembles in Europe zoals Het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, The Sixteen, Huelgas Ensemble, Egidius Kwartet en The Gabrieli Consort. Hij is lid/oprichter van het Windsor Consort.

Maarten Theulen- hoornist

Maarten Theulen werd geboren in het muzikale stadje Thorn en groeide op in de Limburgse harmoniecultuur. Hij kreeg zijn eerste hoornlessen op 10-jarige leeftijd.

Tijdens zijn universitaire studie Econometrie in Tilburg maakte hij kennis met de symfonische muziek en speelde in verschillende studentenorkesten. Na zijn studie werd hij hoornist van het Philips Symfonie Orkest in Eindhoven. Met dit orkest speelde hij diverse grote romantische werken van Mahler, Bruckner en Strauss. Met het Philips Symfonie Orkest soleerde hij in hoornconcerten van Mozart, Strauss en Saint-Saens. Daarnaast is hij hoornist bij Caecilia Camerata in Utrecht, dat zich met name toelegt op het klassieke repertoire van Haydn, Mozart, Schubert en Beethoven. Naast orkestmuziek is hij ook actief in de kamermuziek in een breed spectrum: van hoorntrio tot blazersensemble.

Het hoornspelen combineert hij met een zakelijke carrière in het bedrijfsleven. Zijn intensieve muziekhobby bracht hem op diverse nationale en internationale podia.

Zijn hoorndocenten waren Jan van den Eijnden, Willy Bessems en Stefan Blonk. Voor zijn muzikale ontwikkeling waren verder de dirigenten waaronder hij speelde zeer
stimulerend, in het bijzonder Jan Cober, Louis Stotijn en Jules van Hessen.

In zijn jeugd won hij verschillende prijzen op solistenconcoursen. In 2001 won hij het Nederlands Amateurhoornisten Concours, georganiseerd door het Nederlands
Hoornistengenootschap.

In de Serenade van Benjamin Britten bespeelt hij zowel een natuurhoorn uit de 18e eeuw als een moderne hoorn.