Najaarsproject 2011

Woorden in Klank

Programma

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio & Fuga KV 546
  • Ottorino Respighi – Il Tramonto
  • Tom Smolders – Saïdjah’s Lied
  • Igor Stravinsky – Apollon Musagète

Dirigent: Jeppe Moulijn
Solist: Ellen van Beek, mezzosopraan
m.m.v. stadsdichter Dennis Gaens

Concerten

  • Zaterdag 15 oktober 2011: Petruskerk, Nijmegen (besloten concert)
  • Zondag 16 oktober 2011: LUX, Nijmegen

Dirigent Jeppe Moulijn

Jeppe Molijn (1972) studeerde aanvankelijk compositie en muziekwetenschappen, maar koos uiteindelijk voor het dirigeren. Hij studeerde orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Deze studie sloot hij af met een gastdirectie bij het Radio Symfonie Orkest. Naar aanleiding van dat optreden werd hem de Anton Kersjes beurs toegekend. Ook werd Moulijn benoemd tot assistent-dirigent bij het Nederlands Balletorkest, dankzij de toekenning van de Bernard Haitink beurs aan hem en dit orkest. Van 2001 tot 2003 was hij vervolgens muzikaal leider van Het Nationale Ballet.

In April 2003 was Jeppe Moulijn finalist in het internationale Prokofiev-concours voor jonge dirigenten in St. Petersburg. Bij deze gelegenheid dirigeerde hij een concert met het wereldberoemde St.Petersburg Philharmonisch Orkest. Hij volgde masterclasses in Moskou en in Engeland. Van 2004 tot 2006 heeft hij zijn opleiding voltooid met 3 jaar intensieve studie in Florence.

Ook in de wereld van de studenten- jeugd- en amateurorkesten is Jeppe Moulijn een veel geziene dirigent. Hij was dirigent van het Nederlands Strijkers Gilde, van het Leidse studentenorkest Collegium Musicum en van het UvA-studentenorkest Jan Pzn. Sweelinck. Momenteel dirigeert hij het orkest Oberon, dat zich toelegt op muziektheaterproducties, het Naardens Kamerorkest, het Toonkunst Orkest Leiden, het Twents Kamerorkest en het Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest.

Solist Ellen van Beek, mezzosopraan

Ellen van Beek Mezzosopraan Ellen van Beek studeerde aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht bij Henny Diemer en wordt momenteel gecoacht door Margreet Honig. Ze vertolkte rollen als Messagiera in Monteverdi’s L’Orfeo, Dritte Dame in Mozarts Die Zauberflöte, Orfeo in Orfeo Intermezzi (Onafhankelijk Toneel / Opera O.T.), Tisbe in La Cenerentola (Het Gelders Orkest), Moeder / Vrijdag in Offenbachs Robinson Crusoe (Nationale Reisopera / Oerol Festival) en creëerde haar eigen soloprogramma Vrouwen, Liefde, Leven in regie van Klaus Bertisch. Ook werkte ze mee aan producties als Ifigeneia in Aulis bij Toneelgroep Amsterdam, de ‘opera’ Granida van P.C. Hooft en De Cornet (Rotterdamse Operadagen 2010).

Haar internationale debuut maakte ze bij The Bangkok Opera in de wereldpremière van Ayodhya en keerde later terug als Lucretia in Brittens The Rape of Lucretia als lid van de Opera Studio Nederland (2006/2007).

Op de concertpodia zong ze o.m. Berlioz’ Les nuits d’été, Siete Canciones Populares Españolas van De Falla, Brahms’ Alt Rhapsodie, Bachs Matthäus Passion, Alexander Nevsky van Prokofiev en Händels Messiah.

(Foto: Dick Kikstra)

Stadsdichter

Dennis Gaens (1982) schrijft proza en poëzie.

Vanaf januari 2011 is hij stadsdichter van Nijmegen. Hij is programmamaker en redacteur bij Literair Productiehuis Wintertuin en docent op de Creative Writing afdeling van ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten. Hij droeg voor op o.a. Dichters in de Prinsentuin, De Affaire, Onbederf’lijk Vers, het Wintertuinfestival en Lowlands.

In 2010 debuteerde hij met de dichtbundel ik en mijn mensen die genomineerd werd voor de C. Buddingh-prijs voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut. Uit het juryrapport: Gaens hanteert een afgemeten, helder gearticuleerde stijl die vaak balanceert op de rand van het proza maar nooit zijn karakteristieke ritmische en melodische spanning verliest.

(Foto: Menno van der Meulen)

Componist Tom Smolders

Tom Smolders (1983) is naast zijn werk als onderzoeker en adviseur in de publieke sector amateur hoornist én arrangeur / componist.

In de recente jaren schreef hij onder meer werken voor Ensemble Septime (Koning Lijsterbaard 2009, Drie dansen 2005) en diverse gelegenheids-ensembles (De Zelfmoordenaar 2008, voor verteller, altviool, hobo en hoorn; Bestiarium 2002, voor saxofoonkwartet en twee zangers). Daarnaast arrangeerde hij stukken voor het Pendada blaaskwintet, Nijmeegs Studentenorkest en diverse andere ensembles: van strijkkwartet tot popkoor, van bigband tot symfonieorkest.

Saïdjah’s Lied (2011) is gebaseerd op de gelijknamige passage uit Max Havelaar van Multatuli. In de liefdesgeschiedenis van Saïdjah en Adinda zingt de mannelijke hoofdpersoon een lied waarin hij vooruitblikt op zijn eigen dood. Hoewel hij zich realiseert dat hij het rumoer en de onrust door zijn dood niet meer zal meemaken, is hij ervan overtuigd dat – bij hoge uitzondering – het geluid van de jurk van zijn geliefde die over het gras schuift hem wel aan gene zijde zal bereiken.

Dit idee van een liefde die de dood overstijgt vraagt uiteraard om smachtende violen. Ook Multatuli’s beschrijving van de vele wijzen waarop de hoofdpersoon zou kunnen overlijden bieden handvatten voor dramatische muziek: brandende huizen, extatische klaagvrouwen en plastic filmhaaien passeren hierbij de revue.

Pers

Fotos

Nijmeegs Strijkersgilde 2011-II

Groepsfoto

Opnames

MP3


Geluidsopname: http://bit.ly/v9OFKW (mp3, 119 Mb)

Video